Vi stannar kvar i spelens underbara värld ett tag. Tänk dig att du har landat i ditt säte på en långflygning och att du börjar känna dig redo för lite tidsfördriv. Med hjälp av en QR-kod kopplar du upp mobilen till skärmen framför dig och plötsligt befinner du dig i ett spännande quiz-spel där du och dina medpassagerare ska svara på frågor om er aktuella flygrutt. Allt sker i en lekfull 3D-värld som föreställer jorden där du färdas mellan städerna och får se dina motståndare antingen swisha förbi dig om de svarar rätt på frågorna eller så är det du som tar täten om du är en fena på quiz.
Detta är målbilden med Johannes och Axels exjobb – att designa och utveckla ett multiplayerspel som passagerare kan spela mot varandra på långflygningar. Flygplanskabinen är en spännande miljö där det finns gott om teknik som kan användas för att skapa en unik spelupplevelse. Däribland utforskas även möjligheterna att nyttja stols-skärmar, overhead-skärmar och passagerarnas egna mobiltelefoner som medium för att interagera med spelet.
Efter en tids inledande research, framtagning av spelkoncept och designarbete är nu arbetet med att programmera spelet i full gång. För att visualisera spelet på skärmarna som sitter på stolsryggarna kommer 3D-motorn som används i Arc att utnyttjas för att skapa en värld där passagerarna kan följa varandra genom spelets gång. På Tactel är vi många som tycker om quiz och vi är angelägna att få ta del av resultatet!
Johannes och Axel läser till Civilingenjör inom Information & kommunikationsteknik med inriktning programvara, vid Lunds Tekniska Högskola. Som berättades i föregående inlägg görs arbetet i nära samarbete med studiekamraterna Amanda och Linnéa.