Exjobbare 2022: Amanda och Linnéa

Hur skapar man ett spel anpassat för alla på ett flyg?

Vem älskar inte spel? Och ännu bättre, vem älskar inte ett spel med mycket kärlek och tanke bakom sig? För våra exjobbare Amanda och Linnéa står design och användarvänlighet i fokus när ett multiplayerspel ska knåpas ihop för flygresenärer på långflyg. Målet är att skapa en flygupplevelse utöver det vanliga!

Vi befinner oss några veckor in i exjobbet och tjejerna arbetar för fullt med sin första prototyp. Med sig har de ett gediget bakgrundsarbete av enkäter, intervjuer, workshops, brainstorming med mera. På ett flygplan har du en stor samling människor och att landa i ett gränssnitt som ska möta och tillgodose behovet hos en stor målgrupp är en utmaning. Ergonomi, symboler, språk, färger och funktioner är bara några av de många delar som ska tas hänsyn till. Tur är det ju då att design och användarvänlighet är precis vad Amanda och Linnéa älskar att grotta ner sig i.

Så småningom ska en high-fidelity-prototyp tas fram, som ska kunna integreras med vår 3D-karttjänst Arc. Givetvis ska även denna utvärderas och tjejerna har gjort det klart för oss att de vill involvera så många som möjligt från Tactelfamiljen i användartesterna. Ni kan räkna med oss!

Amanda och Linnéa läser Civilingenjör inom Information & kommunikationsteknik med inriktning användbarhet och design, vid Lunds Tekniska Högskola. Deras exjobb görs i nära samarbete med Axel och Johannes, som i sitt arbete kommer att fokusera på tekniken bakom ett Multiplayerspel – mer om detta nästa vecka!