Trigger för mer rörelse i vardagen

Fliplife är apptjänsten som triggar människor att röra på sig. Som partner har Tactel vässat startupbolagets koncept och tagit fram en glad, motiverande design som kopplar data till personliga utmaningar och fysiska belöningar.

Alla vet att det är viktigt, till och med livsviktigt, att hålla igång i vardagen. Men att veta är inte detsamma som att handla. För att komma upp ur soffan eller resa sig från skrivbordsstolen krävs motivation. När startupbolaget Fliplife vände sig till oss hade de identifierat en rad mänskliga triggers. Genom att utnyttja dessa ville de utveckla en tjänst som på allvar uppmuntrar, kickar igång och belönar sina användare när de rör på sig. Men hur?

På Tactel börjar vi inte med att svara – vi lyssnar och ställer frågor. Hjälper till att sovra, ringa in och fokusera. Hitta det unika. Siffror och grafer som mäter minsta rörelse finns det redan gott om. Med Fliplife valde vi en annan linje. En personlig tjänst där användaren sporras av utmaningar och tävlingar, och belönas med riktiga presenter från utvalda butiker.

Tack vare att vi anlitades redan på idéstadiet kunde vi nu ta fram modeller för tekniska lösningar och funktioner i olika kostnadslägen. En roadmap med alternativa vägar att gå.

Från soffpotatis till partyläge

Istället för att bygga det visuella uttrycket på klinisk statistik, satsade vi på glädje, värme och energi. Appen, som i första hand vänder sig till kvinnor, har fått en egen tecknad karaktär med tydliga uttryck, vare sig hon sitter kutryggig hemma i soffan eller firar sin senaste belöning dansande i ett regn av konfetti.

“Tactel bidrog med sin stora erfarenhet av att skapa digitala, globala konsumenttjänster och var vår nära samarbetspartner som höll oss i handen genom processen.”
Malin Marken, grundare och VD på Fliplife

Jonas Hasselgren

VD | CEO

Vill du veta mer?

Prata med Jonas.