Vi gör mer – av mindre

Snabbare, smidigare och effektivare. Genom att vidareutveckla och optimera våra tjänster åstadkommer vi den ultimata ekvationen: mer av mindre.

I vår värld är en tjänst aldrig färdigbyggd, hur bra och rosad den än är. Vi vill mer och ligger därför alltid steget före. Kan koden skrivas smartare, användarupplevelsen bli ännu bättre och tjänsten mindre resurskrävande? Ja, en tjänst som levt i ett par år kan ofta det.

I över tio år har vi haft äran att samarbeta med Telenor. Deras tjänst My Contacts, som backar upp och synkar miljontals kunders adresslistor, är skapad och byggd av oss från grunden. För något år sedan fick vi chans att göra ett större omtag och skriva om My Contacts. Vårt mål var gjutet: att göra ännu mer – av mindre.

Resultatet?

  • Snabbare synk
    Idag går det fem gånger så snabbt för användarna att synka sina adresslistor mot servern. Förutom smidigheten och den 80-procentiga tidsvinsten har därmed belastningen på servern sjunkit, liksom batteriförbrukningen på telefonerna.

  • Tre gånger så många användare ryms på servern
    Med hjälp av en ännu smartare backend och databas ryms nu tre gånger fler kontaktlistor på servern än tidigare. Med tanke på de miljontals kunderna innebär effektiviseringen inte bara sänkta kostnader, utan också en tydligt minskad energiförbrukning och klimatpåverkan.

  • Färre dubbletter
    De dubbla kontakterna i användarnas adresslistor är idag 90 procent färre än tidigare. När vi ändå var i farten passade vi på att städa upp ordentligt. Nu ligger andelen dubletter en bra bit under en procent och fortsätter sjunka som ett resultat av vårt arbete. Att slippa föråldrade och dubbla kontakter är förstås skönt och praktiskt för kunderna, men innebär också att onödig data inte behöver skickas fram och tillbaka. 

Vinsterna är flera. Användarna har fått en snabbare och smidigare tjänst, Telenor en effektivare och mer resurssnål. Samtidigt vinner vi alla på minskad energiförbrukning och klimatpåverkan.

Dessutom har vi på Tactel haft roligt under tiden. Att vidareutveckla både backend och appen (och samtidigt se till att befintliga användare både hänger med och kan använda tjänsten under hela resan) är utmanande – och just därför så spännande. Vi lovar att snart berätta mer om verktygen och arbetet bakom!