Trygga och smidiga appar för ett kollektivt resande
Att resa kollektivt är att göra en enkel insats för miljön och ett hållbart samhälle. Varje dag väljer Skånetrafikens hundratusentals resenärer att göra just detta. På Tactel är vi väldigt stolta över att få vara med på den resan och bidra till att skapa en användarvänlig helhetsupplevelse för alla som använder Skånetrafikens appar.
Det ska vara tryggt och enkelt att resa kollektivt med Skånetrafiken. Många resor börjar långt innan vi kliver på. Vi söker och planerar vår resa. Köper biljett och tar del av aktuell trafikinformation. Även under resans gång vill vi känna oss trygga och ha koll, koll på vad som händer, på tider, spår och byten och inte minst koll på vår biljett. Genom att satsa på användarvänliga appar och funktioner möjliggör Skånetrafiken exakt det – och mer därtill.
Smarta appar och funktioner med användaren i fokus
Att göra reseupplevelsen trygg, enkel och tillförlitlig hela vägen är det som står i fokus när Skånetrafiken utvecklar och förbättrar sina appar. Dessa är anpassade för att täcka alla varierande behov som olika kunder, tillfällen och typer av användare har.
De allra flesta resenärer väljer att använda Skånetrafikens mobilapp, som både finns för Android och iOS med stöd för svenska och engelska. Det är också här majoriteten av Skånetrafikens totala biljettförsäljning sker. Funktionen “Vart vill du resa?” är uppskattad med över en miljon sökningar dagligen.
En annan app hittar vi i biljettautomaterna ute på stationerna. Den används oftast av turister och andra resenärer som inte reser lika ofta med Skånetrafiken.
Ytterligare appar finns bakom disken hos Skånetrafikens kundcenter eller ute hos ombud och återförsäljare runt om i Skåne. Hit vänder sig oftast kunder som av olika skäl föredrar den personliga servicen.
Tactels resa med Skånetrafiken
Tactel har sedan hösten 2020 haft det ärofyllda och viktiga uppdraget att förvalta och vidareutveckla Skånetrafikens appar. Detta gör vi tillsammans med våra partners på Softhouse och Extrapreneur. Tactel bidrar med kompetenser så som iOS- och Androidutveckling samt agil teamcoaching.
Många av de förändringar som vi varit med och utvecklat är visuellt synliga för resenären i form av nya eller förbättrade funktioner. Andra förbättringar syftar till att göra apparna och underliggande system smidigare, säkrare och snabbare. Under resans gång har utvecklingen ofta skett i nära kontakt med slutanvändarna för att möta samtiden och resenärernas behov.
Ett urval av nya funktioner och förbättringar som Tactel varit med om att förverkliga
Mobilappen
- Ny design av hela appen
- Tillgänglighetsanpassning genom färgval, komponenter, talk back/voice over, dynamic font, stöd för landscape mode med mera
- Swish som betalmetod
- Förenklat köpflöde
- Val om aktivering av biljett efter köp
- Nya biljetterbjudanden
- Möjlighet att få kvitto i efterhand
- Dark mode
Biljettautomaten
- Snabbval för populära resor på startskärmen
- Förbättring och omdesign av köpflödet
- Mer information om specifik resa (tider, byte, trafikinfo, störningar) i en särskild detaljvy
- Avgångstavla med information om tid och spår för nästkommande avgång
- Möjlighet att få översikt av reskort utskrivet