En miljard tryggade kontakter

Ingen ska behöva oroa sig för en förlorad kontaktlista. Därför har vi byggt Telenors tjänst My Contacts. I tio år har den servat miljontals kunder. Och tjänsten utvecklas fortsatt, med nya lösningar och svar på användarnas behov.

Den som har upplevt hur det är att bli av med alla sina mobilkontakter vet hur besvärligt och frustrerande det är. Telenor, en av de stora teleoperatörerna i världen, ville därför erbjuda sina kunder en trygg och lättillgänglig lösning. För ungefär tio år sedan lanserades My Contacts, en tjänst och helhetslösning som vi på Tactel skapat från grunden.

Appen My Contacts gör det enkelt att backa upp, återskapa och föra över kontakter i mobilen. Men inte bara det. Idag kan du även få hjälp att rensa ut dubbletter, strukturera och sortera alla namn, nummer och adresser. Och hjälpen uppskattas. Tjänsten är flitigt använd både i Norden och globalt och anpassas allteftersom användarnas behov förändras och nya möjligheter dyker upp.

En tjänst är aldrig färdigutvecklad, hur uppskattad den än är. För att den ska vara fortsatt relevant måste den ligga i framkant. Även i morgon.

För att eventuella problem inte ska få minsta möjlighet att ställa till det ligger teamet konsekvent steget före. Precis som mobilanvändarna kan lita på My Contacts, kan Telenor känna sig trygga i vetskapen om att vi har stenkoll på att systemet alltid möter deras högt ställda förväntningar.

“I vårt team finns all den kompetens som krävs för att jobba proaktivt med den tekniska utvecklingen, designen och supporten. Vi har också väl inarbetade metoder för tester och kodgranskning som säkerställer kvaliteten.”
Johan Stenlund, utvecklingschef

Identifiera vem som ringer

En funktion som länge stått på många användares önskelista är möjligheten att få veta vem det är som ringer – även när personen inte är listad bland de egna kontakterna. Genom att koppla olika nummertjänster till My Contacts blir detta nu fullt möjligt. Dessutom kommer du enkelt kunna uppdatera dina sparade kontakter och lägga till information du saknar. I Norge är funktionen, Se hvem, redan på banan.

“Tactel är en väldigt bra samarbetspartner. Vi diskuterar olika lösningar tillsammans, skapar roadmaps och tidplaner för att effektivisera hur vi jobbar och har täta uppföljningsmöten.”
Amel Misimovic, produktägare på Telenor

Det här gör vi

  • Uppsättning och hantering av en servermiljö som klarar miljontals användare
  • Utveckling av backend
  • Utveckling av webblösningar
  • Utveckling av mobila appar
  • Testning
  • Design, i samarbete med Telenor
  • Andra linjens support och jour 24/7
  • Strategi och produktplanering

Bättre, smartare och mer effektivt

Vidareutvecklingen av My Contacts i siffror.

3x

Tre gånger så många användare per server. Med hjälp av en ännu smartare backend och ett effektivare databaslager ryms nu tre gånger fler kontaktlistor per server än tidigare. Med miljontals kunder är en 300-procentig effektivisering ingen liten sak, räknat i kostnad, energiförbrukning och klimatpåverkan.

5x

Fem gånger snabbare. Tiden det tar att synka adresslistan mot servern har minskat med 80 procent tack vare vår omskrivning av tjänsten. På så sätt har belastningen på servern sjunkit kraftigt, liksom batteriförbrukningen på telefonen.

90%

90 procent färre dubbletter. Det är inte bara irriterande att ha onödiga dubbletter i kontaktlistan, det innebär också att onödig data skickas fram och tillbaka. Genom ett kontinuerligt identifikations- och städarbete har antalet dubbletter i kontaktlistorna minskat rejält.

Tryggad Support

Vår support och jour är aktiv 24/7. Men vårt envisa förbättringsarbete har minskat larmen – och låter både oss och kunden fokusera på roligare saker.

Johan Stenlund

Utvecklingschef | Head of Development

Vill du veta mer?

Prata med Johan.