En ny upplevelse ombord – som lyfter, och dröjer sig kvar

Beyond Entertainment. Det var visionen som inledde resan och det nära samarbetet med United Airlines. Tillsammans arbetar vi nu med att gradvis omforma flygbolagets IFE-system (underhållningssystem ombord), för att stärka både användarupplevelsen och samtidigt erbjuda flera nya affärsfördelar. Vårt arbete med United Airlines belyser värdet av iterativ utveckling, kontinuerliga förbättringar och nära samarbete.

När United kontaktade oss var målet glasklart – att skapa en upplevelse som gav resenären mer än bara underhållning. Något som engagerar på riktigt. Samtidigt skulle vi se till att systemet blev en smidig kanal för United att kommunicera och bygga starka relationer med sina passagerare.

Projektet startade 2021 och fick omedelbart fart genom den iterativa processen och det nära samarbetet som har präglat arbetet från start. Genom många intervjuer och gemensamma workshops har vi tillsammans fördjupat oss i behov, beteenden och detaljer. Vi har vridit och vänt, frågat och lyssnat, utforskat och undersökt.

Parallell omdesign – en möjlighet att utforska och våga

Under tiden som vi höll på att förnya hela IFE-systemet uppdaterade United sin varumärkesprofil. Underhållningssystemet var en av de första platserna där den nya identiteten skulle synas – vilket gjorde uppdraget extra spännande. Tillsammans med kunden fick vi utforska och utmana det som hade varit, och forma ett nytt visuellt uttryck. En tydlig, tillgänglig design där användaren alltid står i centrum.

Bara början på något större

Denna lansering av United Airlines nya generation av digital upplevelse ombord är bara början. Nu väntar gradvis implementering och utrullning i olika faser – och vi ser fram emot att följa med på resan.

Uniteds IFE – Ett urval av funktioner för en förhöjd, personlig upplevelse

Personlig och skräddarsydd underhållning

Vill du bli underhållen? Slappna av? Eller fokusera på arbete? I början av resan kan resenären välja vilken typ av upplevelse de vill ha under flygresan och få rekommendationer som matchar.

Vad man kan förvänta sig

Med tydlig information och visuell översikt kan passagerare följa resan och se vad de kan förvänta sig. Till exempel när mat, dryck och snacks kommer att serveras och när kabinbelysningen kommer att dämpas.

Smaklig meny

Resenären kan enkelt dra nytta av allt från Bistromenyn, Snackbutiken och ett urval av drycker.

Redo för ankomst och transfer

En tydlig översikt visar allt från specifik flyginformation och anslutningsflyg till bagagehanteringsstatus.

Ökat affärsvärde och lojalitetsförbättrande fördelar

  • Ökat kundengagemang och lojalitet genom enkel tillgång till att utforska och gå med i Uniteds MileagePlus-program, premiumprogram och kreditkort.
  • Omdesignat för att marknadsföra kundvärde och partnerskapsstyrt innehåll och anpassade, relevanta erbjudanden och annonser.
  • Möjlighet att anpassa hemsidan/startskärmen och erbjudanden, service och urval av underhållning.
“På United Airlines började vi omvandla vårt äldre AVOD-system till en digital engagemangsplattform – en som inte bara underhåller utan också kopplar samman, betjänar och informerar våra kunder på meningsfulla sätt. Genom att hålla kunden i centrum för denna utveckling har vi omdefinierat hur vi engagerar oss med resenärer och levererar relevant innehåll och sömlösa upplevelser. Tactel har varit en nyckelpartner i att förverkliga denna vision och hjälpt oss att skapa en mer uppslukande och personlig resa för våra passagerare.”
Sameer Shaikh, Senior Manager - Inflight Entertainment, United Airlines

Jonas Hasselgren

VD | CEO

Vill du veta mer?

Prata med Jonas.