Nya toner och möjligheter genom AI

Nov 6, 2018

Att AI (Artificiell Intelligens) möjliggör lösningar som kan ersätta mänsklig arbetskraft är något som de flesta av oss redan hört och vet. Och ingen bransch kommer lämnas oberörd av teknikens framfart. Musikguiden i P3 Podd undersökte nyligen hur AI kan användas inom musikbranschen. Medverkade gjorde bland annat vår kund musikdatahubben Auddly. En världsunik lösning som Tactel är med och utvecklar. Förutom trendspaning från P3 Podd listar vi tre aspekter att fundera över, oavsett bransch, när det kommer till möjligheter att låsa upp vägar till innovativa digitala lösningar genom AI.

Helene Lindwall från Auddly medverkade i P3 Podd och delade sin syn på AI inom musikbranschen. Idag är Auddly en världsunik hub som gör det möjligt för kreatörer att alltid ha ett verktyg i fickan. Helenes syn på AI inom musikbranschen är att tekniken kan fungera som en inspirationsboost och utgöra en intressant startpunkt, men i slutändan kommer den inte ta över kreationen.

…Det är så pass svårt att skriva något som hundratusentals människor blir berörda av. Om en människa kan göra det men inte varenda gång, då kan du tänka dig en dator ska inte kunna göra det varenda gång heller. Det är inte bara matematik som ligger bakom, det är så mycket mer…” säger Helene.

Oavsett vilken bransch man verkar inom är det idag affärskritiskt att förstå de fördelar som tekniken spelar för affären. Vi står inför en AI-revolution och den bjuder på stora möjligheter för företag att låsa upp vägar till innovativa digitala lösningar som gör livet bättre för människor. Företag som är fokuserade på sina användare omfamnar teknikens fördelar för att skapa konkurrenskraft och komma närmare sina kunder.

Här är tre aspekter att fundera över, oavsett bransch, inför att skapa framtidens lösningar:

1. Tänk utanför boxen. AI möjliggör nya typer av interaktionssätt och en av de mest använda och lovande i närtid är Natural Language Processing, när man kommunicerar med en dator i vanligt skrift och tal. Tänk att man istället för att behöva leta i menyer bara kan ställa en fråga till systemet och få ett svar i klartext tillbaka.

2. Utöka tillgängligheten. En AI-medarbetare, i till exempel kundtjänst, behöver varken pauser eller gå hem efter jobbet. Det skapar möjligheter för att ge kunderna en “personlig” kontakt dygnet runt, alla dagar på året.

3. Ta chansen att fokusera på din kärnverksamhet. AI och Machine Learning skapar unika möjligheter att förbättra situationen för dina medarbetare. Genom att låta AI ta över mycket av arbetet med att sammanställa och analysera information och utifrån det låta användaren fatta beslut minskar arbetsbördan skapas förutsättningar för medarbetarna att fokusera mer på kundvård än administrativa uppgifter.

Du kanske också vill läsa: ”Auddly musikhubben för låtskrivare”.

Vill du veta mer om AI och få rådgivning?
Slå en pling till vår affärsområdeschef Ina Solemo på ina.solemo@tactel.se.