Framtidens lösningar | Slush 2018

Jan 15, 2019

Start-up eventet Slush samlade i December 20 000 deltagare från hela Europa och bjöd på en häftig upplevelse. Insikter och framtidsspaningar delades av företag som Slack, Facebook, iZettle – och Anna Rosling pratade om vikten av att ifrågasätta hur världen egentligen ser ut. Mer än någonsin måste vi lyfta blicken och fråga oss om det problem vi försöker lösa är värt att lösa?

Känslan under årets Slush gick nästan att ta på. I en becksvart anläggning med blinkande neonbelysning, likt en nattklubb på Ibiza, möttes man av puls och energi, kreativitet och passion för nästa generation av business. Och till det kom kontrasterna. Var man än vände blicken gjorde sig naturen påmind. Den skandinaviska skogen och den enkla vardagen från förr – fast i en ny dimension, där teknik och natur co-existerade och kompletterade varandra. Som om dåtid och framtid hängde ihop.”

Insikter och framtidsspaningar från startups som blivit globala jättar

Framgångsrika entreprenörer från bland annat Facebook, Slack, HubSpot och iZettle delade passionerat sina erfarenheter av att bygga mångmiljard-business. En del försökte spå i framtiden, kommer AI att ta över mänskligheten? Behöver vi vara oroliga eller bjuder framtiden endast på möjligheter? Carl Henderson, grundare och CTO av Slack delade viktiga insikter om hur man ständigt tagit till sig kundernas feedback och låtit kundernas behov vara centralt i utvecklingen av tjänsten – vilket varit nyckel till den enorma framgången.  

Jacob de Geer, Co-founder och CEO på iZettle och Bill Ready, COO på PayPal, pratade om de enorma möjligheterna med PSD2. Bolagen bygger en plattform, en ingång, för andra spelare som vill vara innovativa inom den digitala ekonomin, både teknikföretag och traditionella finansiella institutioner. Betalningstjänster är basen för små småföretagare, men allt annat som kan byggas ovanpå blir allt mer intressant.

Läs även “PSD2 – så designar du banktjänster som sticker ut”.

Mer än någonsin måste vi vara kritiskt ifrågasättande – och lyfta blicken mot framtiden

Anna Rosling, medförfattare till Factfullness, pratade insiktsfullt om att vår värld och våra samhällen ständigt utvecklas och förändras. Vi behöver fråga oss, hur ser verkligheten egentligen ut? Observationer och ifrågasättande hjälper oss att förstå och researcha människors verkliga behov – en nyckel till att innovation och framgång.

Oavsett bransch, plats eller produkt, är det dags att lyfta blicken och se det stora perspektivet. Som designer och utvecklare av framtida produkter och tjänster har vi ett större ansvar än någonsin. Det handlar inte bara om att lösa problem, det handlar om att lösa de problem som är värda att lösa. Via våra produkter och tjänster påverkar vi hur människor känner sig, vi förändrar individens vanor och beteende, som i sin tur har konsekvenser på omvärlden, miljön och samhället. Mer än någonsin måste vi vara kritiskt ifrågasättande:

  • Är det problemet vi försöker lösa tillräckligt stort?
  • Vilken konsekvens har min lösning för mänskligheten och miljön?
  • För vem och varför?
  • Hur länge?

För det handlar om att skapa hållbara lösningar som förändrar vanor och skapar nya repetitiva beteenden, inte bara för den enskilda individen, utan för komplexa nätverk och system. För vårt mål och vår vision är att göra jorden en fantastisk plats att leva på.

Vill du veta mer? Kontakta Ina!

Ina Solemo, ina.solemo@tactel.se